زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس بانک مرکزی: نرخ رشد پول به ۱۶ درصد رسید پلمب طلافروشی‌های متخلف در مشهد | رئیس اتحادیه: فروشندگان طلا نسبت به بازگشایی مغازه خود اقدام کنند + فیلم (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود نخستین محموله خودرو‌های هیبریدی به کشور (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعریف متفاوت و باحال درباره کار و اشتغال چرا کیفیت آب شرب در نقاط مختلف مشهد متفاوت است؟ سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟ آغاز اولین فروش خودرو‌های برقی از ساعت ۱۶ امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان مسکن ملی هیچ قراردادی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ندارند بررسی وضعیت رهن و اجاره در منطقه پنجتن مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاملات مسکن بر اساس وجه رایج کشور منعقد می‌شود بورس همچنان در مدار نزول | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ افزایش قیمت صیفی‌جات در مشهد به دلیل بارندگی‌ها (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط مشخصات خودرو ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایش ملی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ آغاز شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | سمند ۸۲۰ میلیون تومان ناقابل! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل ناترازی بنزین چیست؟ خبر مهم برای متقاضیان خانه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد زمینه های مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های برق‌آبی دل‌های نگران کارگران پیمانکاری با قرارداد‌های لرزان
سرخط خبرها

ورود پیازهای زعفران «گواهی محدود» به بازار

  • کد خبر: ۴۷۵۹۱
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
ورود پیازهای زعفران «گواهی محدود» به بازار
با گواهی محدود بذر پیاز زعفران، کشاورزان از کشت پیازهای فرسوده و زیرسایز در مزارع خود فاصله می‌گیرند و به سمت کشت پیازهای باکیفیت و در سایز استاندارد که به‌لحاظ فیزیولوژیکی وضعیت مطلوب‌تری دارند، حرکت می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: تولید و کشت پیاز زعفران «گواهی محدود» در مزارع، گامی رو به جلو برای بهبود کمی و کیفی این محصول محسوب می‌شود.صمد مبصّر با اشاره به اینکه از سال ۹۷، گواهی محدود ارقام بومی و محلی در دستور کار مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با هدف حفظ این ارقام در چرخه تولید و بهبود کیفیت بذر آنها قرار گرفته است، اذعان داشت: این مؤسسه آمادگی دارد تا بذر پیاز زعفران را نیز زیر پوشش نظام «گواهی محدود» قرار دهد.

 

وی افزود: با گواهی محدود بذر پیاز زعفران، کشاورزان از کشت پیازهای فرسوده و زیرسایز در مزارع خود فاصله گرفته و به سمت کشت پیازهای با کیفیت و در سایز استاندارد که به لحاظ فیزیولوژیکی وضعیت مطلوب‌تری دارند، حرکت می‌کنند.

مبصّر پیش بینی کرد که آشنایی کشاورزان با اثرات مطلوب پیازهای زعفران «گواهی محدود»، تولیدکنندگان و مؤسسه تحقیقات را در کوتاه مدت به این سمت سوق دهد تا تمام بذرهای پیاز زعفران مورد نیاز کشور از طریق بذر «گواهی محدود» تأمین شود.

 

وی گفت: اگر در سال ۲۰ هزار هکتار کشت جدید زعفران در مزارع با مصرف نزدیک به ۵ تن بذر در هر هکتار داشته باشیم، حدود ۱۰۰ هزار تن بذر پیاز زعفران در سال نیاز است.

 

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد نظارت‌های این مؤسسه بر مزارع تولید بذر از طریق ناظرین بخش خصوصی انجام می‌گیرد، بنابراین ما برای هر سطحی که تولیدکنندگان مایل به تولید بذر پیاز زعفران تحت پوشش نظام گواهی محدود باشند، آمادگی نظارت و گواهی داریم.

گواهی بیش از ۱۰۰۰ تن بذر ارقام محلی و بومی برنج

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از ارقام بومی و محلی برنج، سبزی و صیفی جات و گیاهان دارویی زیر پوشش نظام گواهی محدود این مؤسسه تحقیقاتی قرار گرفته است، گفت: سال ۹۸ نزدیک به یک هزار تن بذر ارقام بومی و محلی برنج تحت برنامه گواهی محدود تولید شد

 

مبصّر ادامه داد: در حال حاضر بعضی از سبزیجات و صیفی جات بومی و محلی مانند گشنیز، جعفری، شوید، و خربزه ارقام بومی، برخی گیاهان دارویی مانند زیره و سیاهدانه نیز در نظام «گواهی محدود» وارد شدند.

وی در عین حال از برنامه‌ای برای ورود ارقام محلی و بومی گیاهان دارویی همچون آویشن، خارشتر و بابونه به نظام گواهی محدود در صورت وجود متقاضیان برای کشت خبر داد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->